30 lat ikony designu - czajnik Alessi
Michael Graves urodzony w 1934 roku zasłynął z niespotykanego zamiłowania do sztuki. Amerykański architekt i designer szybko został czołowym przedstawicielem postmodernizmu. Nurt który charakteryzuje się pluralizmem i złożonością. Zdaniem postmodernistów, architektura nie musi ulegać duchowi czasu i postępowi technicznemu, zaś przede wszystkim powinna zależeć od kontekstu, nastroju czy wreszcie osobistych upodobań architekta i inwestora.
Graves jako pierwszy zaczął pracować dla włoskiej marki Alessi i jako jeden z 11 architektów otrzymał zaproszenie do stworzenia projektu "kawa i herbata" dla serii Piazza. W 1980 roku, kolejny raz wyraził zainteresowanie marką Alessi, poświęcając swój wolny czas na rozmowę z ambasadorem marki Alberto Alessi o stworzeniu serii produktów ponadczasowych, które idealnie wkomponują się we wszelkie domowe i kuchenne aranżacje. Michael w 1985 roku zaprojektował pierwotny wzór słynnego czajnika ze stali nierdzewnej z gwizdkiem w kształcie ptaszka. Produkt zyskał uznanie w środowisku i stał się ikoną 20 wieku.
W 2015 roku, po 30 latach świetności produktu, Graves przekształcił swój projekt w nową odsłonę. Z rozpoznawalnego na całym świecie gwizdka, powstał nieokrzesany smok w przeróżnych odcieniach kolorystycznych.
Niestety w marcu 2015 roku Michael Graves zmarł. Oznaczało to koniec legendarnej współpracy architekta z marką Alessi. Owocem wspólnie poświęconego czasu stał się czajnik 9093, który przez lata zyskał tysiące fanów, o czym świadczy fakt, że przez cały okres istnienia nieustannie widnieje w ofercie włoskiej marki. Obecnie wzór ten jest uznawany za ikonę stylu i ponadczasowego designu na całym świecie. Smok wychodzi naprzeciw oczekiwaniom entuzjastom designu, symbolizuje szczęście
i siłę. Wydaje się być ikoną, poprzez którą zapamiętamy wielkiego, wpływowego projektanta.
Zatytułowany "Tea Rex", gwizdek wykonany jest ze stali nierdzewnej 18/10,składającej się z trzech metali: niklu, chromu i stali. Smok został wybrany przez Graves jako "ewolucja" kultowego ptaka - "Kiedy Alberto Alessi poprosił mnie o zaprojektowanie nowego gwizdka z okazji 30 -lecia projektu "tea kettle", wyobraziłem sobie nową ewolucję w historii naszego czajnika - gdzie nasz gwizdek może przekształcić się w superbohatera", mówił projektant. Model czajnika 9093 był pierwszym masowo produkowanym projektem Gravesa-Basedowa.
Alessi i Graves postanowili, iż zmiana gwizdka z ptaszka na smoka będzie odpowiednią cechą charakterystyczną, która ujawni ponadczasowy talent designera w 30 rocznicę istnienia produktu.
Element został wykonany z najwyższej jakości materiałów. Główny kadłub to stal nierdzewna, której form została nieco urozmaicona i "odciążona" poprzez dodanie elementów z kolorowego tworzywa sztucznego: rączki i gwizdka. Ten ostatni przypomina kształtem ptaszka, który podczas gotowania się wody- niczym prawdziwy- wydobywa odgłos w postaci gwizdu. Produkt dostosowany jest do używania na wszystkich kuchenkach. Całość prezentuje idealne połączenie elegancji i funkcjonalności, stąd we wnętrzu pełni nie tylko rolę użytkową, ale staje się jego spójnym elementem wystroju.